A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Reading, Writing, Technology, and Embodiment (2022)
Mangen, A., & Pirhonen, A. (2022). Reading, Writing, Technology, and Embodiment. In S. L. Macrine, & J. M. B. Fugate (Eds.), Movement Matters : How Embodied Cognition Informs Teaching and Learning (pp. 103-117). The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/13593.003.0013
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mangen, Anne; Pirhonen, Antti
Emojulkaisu: Movement Matters : How Embodied Cognition Informs Teaching and Learning
Emojulkaisun toimittajat: Macrine, Sheila L.; Fugate, Jennifer M. B.
ISBN: 978-0-262-54348-4
eISBN: 978-0-262-36899-5
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 19.04.2022
Artikkelin sivunumerot: 103-117
Kirjan kokonaissivumäärä: 350
Kustantaja: The MIT Press
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/13593.003.0013
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82936
Tiivistelmä
For us, as human beings, the skills of reading and writing are not innate — meaning, there is no genetic blueprint for reading or writing (Wolf et al., 2012). Whereas children normally develop the ability to speak and communicate by means of language socialization, both reading and writing require systematic training over an extended period of time to develop. Helping children learn to read and write is one of the major tasks of basic education. A recent study using functional magnetic resonance imaging found that both reading and writing are multisensory experiences (Smith et al., 2018). Yet the ongoing digitalization poses new challenges for researchers and schools concerned with students’ literacy skills. As advances in technology in classroom applications become more mainstream, the way in which children engage in reading and writing is changing. Therefore, we argue that the theory of embodied cognition (4E) should be acknowledged when considering the strengths and weaknesses of various technologies in supporting different aspects of reading (e.g., low-level processes such as letter-sound correspondences, and high-level processes such as inference-based comprehension skills) and writing.
YSO-asiasanat: lukeminen; kirjoittaminen; oppiminen; lukutaito; kirjoitustaito; digitalisaatio; teknologia; moniaistisuus; peruskoulu; lapset (ikäryhmät); opettajat
Vapaat asiasanat: kehollinen kognitio; kehollinen oppiminen
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 3