A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Teachers’ Perceived Self-Efficacy and Sense of Inadequacy across Grade 1 : Bidirectional Associations and Related Factors (2023)
Rokala, V., Pakarinen, E., Eskelä-Haapanen, S., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Teachers’ Perceived Self-Efficacy and Sense of Inadequacy across Grade 1 : Bidirectional Associations and Related Factors. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(7), 1166-1181. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2116482
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Rokala, Ville; Pakarinen, Eija; Eskelä-Haapanen, Sirpa; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN: 0031-3831
eISSN: 1470-1170
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 12.09.2022
Volyymi: 67
Lehden numero: 7
Artikkelin sivunumerot: 1166-1181
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2116482
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83266
Tiivistelmä
The present study investigated bidirectional associations between teachers’ sense of inadequacy and self-efficacy and factors related to them across one academic year. Teachers (N = 52) rated their sense of inadequacy and self-efficacy in fall and spring, and reported the number of students in need of support in spring. The results of cross-lagged path models showed that teachers’ sense of inadequacy in fall negatively predicted their subsequent self-efficacy, especially in the dimensions of student engagement and classroom management. In addition, teachers’ work experience and number of students with need of support in terms of social and behavioral problems were related to teacher self-efficacy (TSE). Based on these findings, the number of students in need of support in the classroom is a critical factor that influences TSE; therefore, teachers may need support to manage students with needs in terms of social and behavioral problems to maintain their sense of high self-efficacy.
YSO-asiasanat: opettajuus; työkokemus; opiskelijat; sosiaaliset ongelmat; ongelmakäyttäytyminen; erityisopetus; tukeminen; sosiaalinen tuki
Vapaat asiasanat: teacher self-efficacy; inadequacy; social and behavioral problems; students with need of support; work experience
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 2