A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Rhizoanalysis of Sociomaterial Entanglements in Teacher Interviews (2023)


Nikula, T., Pitkänen-Huhta, A., Sulkunen, S., & Saario, J. (2023). Rhizoanalysis of Sociomaterial Entanglements in Teacher Interviews. In J. Ennser-Kananen, & T. Saarinen (Eds.), New Materialist Explorations into Language Education (pp. 135-150). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-13847-8_8


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatNikula, Tarja; Pitkänen-Huhta, Anne; Sulkunen, Sari; Saario, Johanna

EmojulkaisuNew Materialist Explorations into Language Education

Emojulkaisun toimittajatEnnser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina

ISBN978-3-031-13846-1

eISBN978-3-031-13847-8

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä11.10.2022

Artikkelin sivunumerot135-150

Kirjan kokonaissivumäärä190

KustantajaSpringer International Publishing

KustannuspaikkaCham

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1007/978-3-031-13847-8_8

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83548


Tiivistelmä

This chapter explores how the entangled relationship between the material and social in teachers’ perceptions of change can be empirically investigated. More specifically, the chapter adopts a DeleuzoGuattarian rhizoanalytic assemblage approach and the notion of becoming to capture the dynamic and fluid nature of social and material affects. The study re-analyses three teacher interviews from data sets originally collected for different research purposes but with the theme of change relevant in each interview. The findings show that rhizomatic analysis and approaching interviews as assemblages can yield important insights about material realities. For example, they indicate how teachers’ ways of becoming depend on complex and unpredictable intra-actions of social and material reality and how different aspects of materiality may constrain or come into conflict with each other and have agency. The chapter concludes by discussing the methodological implications of the essentially non-hierarchical rhizoanalytic approach.


YSO-asiasanatopettajatkielen oppiminenmaterialismisosiaalinen vuorovaikutusmuutosvalmius

Vapaat asiasanataffekti; sosiomateriaalisuus


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-15-05 klo 13:01