A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Rhizoanalysis of Sociomaterial Entanglements in Teacher Interviews (2023)
Nikula, T., Pitkänen-Huhta, A., Sulkunen, S., & Saario, J. (2023). Rhizoanalysis of Sociomaterial Entanglements in Teacher Interviews. In J. Ennser-Kananen, & T. Saarinen (Eds.), New Materialist Explorations into Language Education (pp. 135-150). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-13847-8_8
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Nikula, Tarja; Pitkänen-Huhta, Anne; Sulkunen, Sari; Saario, Johanna
Emojulkaisu: New Materialist Explorations into Language Education
Emojulkaisun toimittajat: Ennser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina
ISBN: 978-3-031-13846-1
eISBN: 978-3-031-13847-8
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 11.10.2022
Artikkelin sivunumerot: 135-150
Kirjan kokonaissivumäärä: 190
Kustantaja: Springer International Publishing
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-13847-8_8
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83548
Tiivistelmä
This chapter explores how the entangled relationship between the material and social in teachers’ perceptions of change can be empirically investigated. More specifically, the chapter adopts a DeleuzoGuattarian rhizoanalytic assemblage approach and the notion of becoming to capture the dynamic and fluid nature of social and material affects. The study re-analyses three teacher interviews from data sets originally collected for different research purposes but with the theme of change relevant in each interview. The findings show that rhizomatic analysis and approaching interviews as assemblages can yield important insights about material realities. For example, they indicate how teachers’ ways of becoming depend on complex and unpredictable intra-actions of social and material reality and how different aspects of materiality may constrain or come into conflict with each other and have agency. The chapter concludes by discussing the methodological implications of the essentially non-hierarchical rhizoanalytic approach.
YSO-asiasanat: opettajat; kielen oppiminen; materialismi; sosiaalinen vuorovaikutus; muutosvalmius
Vapaat asiasanat: affekti; sosiomateriaalisuus
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi
- Luukka, Minna-Riitta
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
Alustava JUFO-taso: 2
- Englannin kieli (Kieli- ja viestintätieteiden laitos KIVI) EKI
- Suomen kieli (Kieli- ja viestintätieteiden laitos KIVI) SKI
- Kielet (Monikielisen akateemisen viestinnän keskus Movi)
- Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: