A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
“Sitting at the Stern and Holding the Rudder” : Teachers’ Reflections on Action in Higher Education Based on Student Agency Analytics (2022)
Heilala, V., Jääskelä, P., Saarela, M., Kuula, A.-S., Eskola, A., & Kärkkäinen, T. (2022). “Sitting at the Stern and Holding the Rudder” : Teachers’ Reflections on Action in Higher Education Based on Student Agency Analytics. In L. Chechurin (Ed.), Digital Teaching and Learning in Higher Education : Developing and Disseminating Skills for Blended Learning (pp. 71-91). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-00801-6_4
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Heilala, Ville; Jääskelä, Päivikki; Saarela, Mirka; Kuula, Anna-Stina; Eskola, Anne; Kärkkäinen, Tommi
Emojulkaisu: Digital Teaching and Learning in Higher Education : Developing and Disseminating Skills for Blended Learning
Emojulkaisun toimittajat: Chechurin, Leonid
ISBN: 978-3-031-00800-9
eISBN: 978-3-031-00801-6
Julkaisuvuosi: 2022
Artikkelin sivunumerot: 71-91
Kirjan kokonaissivumäärä: 362
Kustantaja: Palgrave Macmillan
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-00801-6_4
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Julkaisukanava ei ole avoin
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83953
Tiivistelmä
Digital technologies in teaching and learning in higher education have the potential to enhance student agency. Student agency is an essential resource to nurture, especially at times when students face challenges emerging from the volatile, uncertain, complex, and ambiguous world. In addition, contemporary policymaking has identified the importance of student agency. Student agency analytics is a process utilizing learning analytics, specifically psychometrics and machine learning to provide teachers insights about the agentic resources of their students. Four teachers in higher education were provided with student agency analytics results of their mathematics courses. The teachers participated in a semi-structured interview where they reflected on their pedagogical actions based on the analytics results. Points of pedagogical reflection-on-action were identified and analyzed using Burke’s pentadic analysis. The teachers made diverse reflections relating to their pedagogical actions in the courses. The results pointed out the need to provide teachers with information and research-based tools for reflection. The chapter contributes to the knowledge on how learning analytics can facilitate teachers’ pedagogical reflection in a practice-oriented manner.
YSO-asiasanat: opetus; oppiminen; korkeakouluopetus; pedagogiikka; opetusmenetelmät; opettajat; opettajuus; opiskelijat; reflektio; haastattelut
Vapaat asiasanat: student agency; learning analytics; reflection; pentadic analysis; interview
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 3
- Koulutusteknologia ja kognitiotiede (Informaatioteknologian tiedekunta IT) LEACS
- Human and Machine based Intelligence in Learning (Informaatioteknologian tiedekunta IT) HUMBLE
- Resurssiviisausyhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Wisdom
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope
- Digitalization in and for learning and interaction (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.LearnDigi