D1 Artikkeli ammattilehdessä
"Jos olisin hyvä haltija, taikoisin kaikkiin kouluihin kirjallisuusterapeuttista osaamista" : tavoitteena hyvinvointia lisäävä ja itseymmärrystä tukeva oppimisympäristö (2022)
Kauppinen, M. (2022). "Jos olisin hyvä haltija, taikoisin kaikkiin kouluihin kirjallisuusterapeuttista osaamista" : tavoitteena hyvinvointia lisäävä ja itseymmärrystä tukeva oppimisympäristö. Kirjallisuusterapia, 30(2), 18-22.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kauppinen, Merja
Lehti tai sarja: Kirjallisuusterapia
ISSN: 1236-343X
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 30
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 18-22
Kustantaja: Suomen kirjallisuusterapiayhdistys
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Lisätietoja: Artikkelit
Tiivistelmä
Opettajana toimiminen merkitsee jatkuvaa omasta ja muiden hyvinvoinnista huolehtimista. Oman opettajaidentiteetin jäsentäminen on edellytyksenä sille, että työ pysyy mielekkäänä ja vaativaa ihmissuhdetyötä jaksaa tehdä pitkäjänteisesti. Kirjallisuusterapeuttinen näkökulma harjoituksineen tuo uudentyyppistä tarttumapintaa niin opettajaopiskelijoiden kuin ammattitaitoaan ylläpitävienkin opettajien koulutukseen. Eri kouluasteiden opetussuunnitelmien perusteissa nousevat esiin tunneosaaminen sekä hyvinvoinnin ja eheytymisen teemat, joiden käsittelyyn (fiktiivinen) kirjallisuus ilmaisullisine muotoineen tuo syvyyttä ja uutta otetta. Artikkelissa nostetaan esiin kirjallisuusterapeuttiseen lähestymistapaan pohjautuvia pedagogisia kokeiluja ja harjoituksia, joiden myötä äänen saavat opettajaopiskelijat, opettajat ja opettajankouluttajat. Artikkelin kirjoittaja on opettajankouluttaja, joka on soveltanut terapeuttista lukemista ja kirjoittamista eri opintojaksoilla ja täydennyskoulutuksessa.
YSO-asiasanat: opettajankoulutus; täydennyskoulutus; opettajat; opettajuus; henkinen hyvinvointi; tunteet; tunnetaidot; itsetuntemus; kaunokirjallisuus; kirjallisuusterapia
Vapaat asiasanat: terapeuttinen lukeminen
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022