D1 Artikkeli ammattilehdessä
"Jos olisin hyvä haltija, taikoisin kaikkiin kouluihin kirjallisuusterapeuttista osaamista" : tavoitteena hyvinvointia lisäävä ja itseymmärrystä tukeva oppimisympäristö (2022)


Kauppinen, M. (2022). "Jos olisin hyvä haltija, taikoisin kaikkiin kouluihin kirjallisuusterapeuttista osaamista" : tavoitteena hyvinvointia lisäävä ja itseymmärrystä tukeva oppimisympäristö. Kirjallisuusterapia, 30(2), 18-22.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKauppinen, Merja

Lehti tai sarjaKirjallisuusterapia

ISSN1236-343X

Julkaisuvuosi2022

Volyymi30

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot18-22

KustantajaSuomen kirjallisuusterapiayhdistys

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

LisätietojaArtikkelit


Tiivistelmä

Opettajana toimiminen merkitsee jatkuvaa omasta ja muiden hyvinvoinnista huolehtimista. Oman opettajaidentiteetin jäsentäminen on edellytyksenä sille, että työ pysyy mielekkäänä ja vaativaa ihmissuhdetyötä jaksaa tehdä pitkäjänteisesti. Kirjallisuusterapeuttinen näkökulma harjoituksineen tuo uudentyyppistä tarttumapintaa niin opettajaopiskelijoiden kuin ammattitaitoaan ylläpitävienkin opettajien koulutukseen. Eri kouluasteiden opetussuunnitelmien perusteissa nousevat esiin tunneosaaminen sekä hyvinvoinnin ja eheytymisen teemat, joiden käsittelyyn (fiktiivinen) kirjallisuus ilmaisullisine muotoineen tuo syvyyttä ja uutta otetta. Artikkelissa nostetaan esiin kirjallisuusterapeuttiseen lähestymistapaan pohjautuvia pedagogisia kokeiluja ja harjoituksia, joiden myötä äänen saavat opettajaopiskelijat, opettajat ja opettajankouluttajat. Artikkelin kirjoittaja on opettajankouluttaja, joka on soveltanut terapeuttista lukemista ja kirjoittamista eri opintojaksoilla ja täydennyskoulutuksessa.


YSO-asiasanatopettajankoulutustäydennyskoulutusopettajatopettajuushenkinen hyvinvointitunteettunnetaidotitsetuntemuskaunokirjallisuuskirjallisuusterapia

Vapaat asiasanatterapeuttinen lukeminen


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022


Viimeisin päivitys 2024-30-04 klo 18:17