A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Educational Dialogue and Teacher Occupational Stress in Relation to Student Math Performance (2024)
Muhonen, H., Pakarinen, E., Rasku-Puttonen, H., & Lerkkanen, M.-K. (2024). Educational Dialogue and Teacher Occupational Stress in Relation to Student Math Performance. Scandinavian Journal of Educational Research, 68(3), 539-557. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2175240
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Rasku-Puttonen, Helena; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN: 0031-3831
eISSN: 1470-1170
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 13.02.2023
Volyymi: 68
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 539-557
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2175240
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Julkaisukanava ei ole avoin
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93624
Tiivistelmä
This study examined the amount and quality of educational dialogue in relation to student math performance in Grade 2. Domains of teacher occupational stress were considered predicting variables for dialogue and math performance. Video-recorded lessons (N = 151) of 50 teachers were analysed in terms of dialogic episodes to determine the amount (length and number of episodes) and quality (four patterns) of dialogue. Multilevel modelling showed that the amount of educational dialogue associated positively with student math performance. In addition, teacher cynicism was related to math performance via the amount of educational dialogue. Regarding dialogue quality, moderate-quality dialogue linked positively with student math performance, but no indirect associations were found when considering teacher cynicism. The findings provide important new knowledge by investigating the effect of educational dialogue on young students’ achievement and by mapping indirect associations between teacher occupational stress, dialogue, and student math performance.
YSO-asiasanat: opettajat; oppilaat; opetus; opettaja-oppilassuhde; matematiikka
Vapaat asiasanat: educational dialogue; student math performance; teacher occupational stress; patterns of dialogic teaching; primary school
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 2