A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikausilehdessä
Ammatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä (2023)
Hybrid vocational teaching in the light of inclusive pedagogy and teacher competence in the age of COVID-19


Hakala, K., Raudasoja, I.-M., Raudasoja, A., Lakkala, S., Pirttimaa, R., & Kiuru, E. (2023). Ammatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä. Kasvatus, 54, 88-102. https://doi.org/10.33348/kvt.130116


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHakala, Katariina; Raudasoja, Ida-Maria; Raudasoja, Anu; Lakkala, Suvi; Pirttimaa, Raija; Kiuru, Eerika

Lehti tai sarjaKasvatus

ISSN0022-927X

eISSN2737-0658

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä20.05.2023

Volyymi54

Artikkelin sivunumerot88-102

KustantajaSuomen kasvatustieteellinen seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.33348/kvt.130116

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/kasvatus/article/view/130116

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89178

LisätietojaTeemanumero: Koronaviruspandemian vaikutukset kasvatukseen ja koulutukseen II
Artikkeli avautuu Journal.fi -palvelussa 12 kuukauden kuluttua julkaisemisesta.


Tiivistelmä

Ammatillisen koulutuksen opetusmenetelmät ovat kehittyneet koronapandemian vauhdittamina ja uusia opetuksen digitaalisia ratkaisuja on etsitty ja löydetty. Etätyöskentelyä ja lähiopetusta on yhdistetty digitaalisten sovellusten avulla ja pandemian aikana sitä kuvaava käsite hybridiopetus vakiintui käyttöön. Hybridiopetus on asettanut uusia vaatimuksia kaikille toimijoille oppilaitoksissa, opiskelijoille, opettajien osaamiselle ja inklusiiviselle pedagogiikalle. Artikkelissa tutkitaan laadullisen kirjallisuuskatsauksen (N=57) avulla hybridiopetusta ammatillisen koulutuksen kentällä keskittyen inklusiivisen pedagogiikan toteutumiseen sekä opettajalta vaadittavaan osaamiseen seuraavin kysymyksin: 1) Millaisia hybridiopetuksen ratkaisuja on käytetty ammatillisessa koulutuksessa viimeisten kymmenen vuoden aikana erilaisten opiskelijaryhmien opetuksessa? 2) Miten inklusiivinen pedagogiikka toteutuu näissä ratkaisuissa? 3) Millaisia ammatillisen opettajan valmiuksia tarkasteltujen tutkimusten perusteella inklusiivinen hybridiopetus vaatii? Analyysin tuloksena esitellään monimuotoista ammatillista hybridiopetusta, jossa inkluusion toteutuminen osaamisperusteisesti ja työelämälähtöisesti edellyttää hyvin laajaa monialaista sekä moniammatillista yhteistyötä ja työnjakoa. Opettajan valmiuksissa tämä tarkoittaa monipuolista pedagogista osaamista, yhteistyökykyä, johtajuutta, inhimillistä kohtaamista ja huolenpitoa kaikkien hyvinvoinnista.


YSO-asiasanatCOVID-19ammatillinen koulutusopetusmenetelmätdigitalisaatioetäopetusopettajatammattitaitopedagogiikkainkluusiomultimodaalisuus

Vapaat asiasanatlähiopetus; hybridiopetus; inklusiivinen pedagogiikka


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

Alustava JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-30-04 klo 19:55