D1 Artikkeli ammattilehdessä
Suomalaispojat pulassa koulukirjojensa ymmärtämisessä (2023)


Lyytinen, H. (2023). Suomalaispojat pulassa koulukirjojensa ymmärtämisessä. Kielikukko, 42(4), 37-40.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLyytinen, Heikki

Lehti tai sarjaKielikukko

ISSN0780-0940

Julkaisuvuosi2023

Volyymi42

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot37-40

KustantajaFinra ry

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

LisätietojaPuheenvuoro. Artikkeli avautuu verkkolehden sivuilla noin puolen vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Tiivistelmä

Viimeksi PIRS-tutkimuksessa havaittu 4. luokan oppilaiden luetun ymmärtämisen heikkeneminen (Leino, Sirén, Nissinen & Puhakka 2023) osoittaa - ei niin yllättäen - että poikien luetun ymmärtäminen jatkaa laskemistaan, mikä on näkynyt jo vuosia PISA-tuloksissa. Heikkojen lukijoiden määrä nousi edellisistä PIRLS-tuloksista 9 prosentista 16 prosenttiin. PISA-tulokset ovat laskeneet vuodesta 2006 jatkuvasti, keskimäärin 27 pistettä kun muissa maissa lasku oln ollut keskimäärin 5 pistettä. Sukupuoliero oli PISA-tutkimukseen osallistuineiden maiden suurin jo aiemmin, mutta kasvaa jatkuvasti. Lisäksi 13,5 prosentilla suomalaisnuorista arvioideaan PISA-tulosten perusteella olevan lukutaito, joka ei riitä yhteiskunnassa pärjäämiseen. (Leino ym. 2019.)


YSO-asiasanatpojat (ikäryhmät)lukutaitoluetun ymmärtäminenlukeminenlukutaidottomuusharjoitteluopetusmenetelmätoppimispelitoppimispsykologia

Vapaat asiasanatEkapeli; Tokapeli


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 22:16