D1 Artikkeli ammattilehdessä
Suomalaispojat pulassa koulukirjojensa ymmärtämisessä (2023)
Lyytinen, H. (2023). Suomalaispojat pulassa koulukirjojensa ymmärtämisessä. Kielikukko, 42(4), 37-40.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lyytinen, Heikki
Lehti tai sarja: Kielikukko
ISSN: 0780-0940
Julkaisuvuosi: 2023
Volyymi: 42
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 37-40
Kustantaja: Finra ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Lisätietoja: Puheenvuoro. Artikkeli avautuu verkkolehden sivuilla noin puolen vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Tiivistelmä
Viimeksi PIRS-tutkimuksessa havaittu 4. luokan oppilaiden luetun ymmärtämisen heikkeneminen (Leino, Sirén, Nissinen & Puhakka 2023) osoittaa - ei niin yllättäen - että poikien luetun ymmärtäminen jatkaa laskemistaan, mikä on näkynyt jo vuosia PISA-tuloksissa. Heikkojen lukijoiden määrä nousi edellisistä PIRLS-tuloksista 9 prosentista 16 prosenttiin. PISA-tulokset ovat laskeneet vuodesta 2006 jatkuvasti, keskimäärin 27 pistettä kun muissa maissa lasku oln ollut keskimäärin 5 pistettä. Sukupuoliero oli PISA-tutkimukseen osallistuineiden maiden suurin jo aiemmin, mutta kasvaa jatkuvasti. Lisäksi 13,5 prosentilla suomalaisnuorista arvioideaan PISA-tulosten perusteella olevan lukutaito, joka ei riitä yhteiskunnassa pärjäämiseen. (Leino ym. 2019.)
YSO-asiasanat: pojat (ikäryhmät); lukutaito; luetun ymmärtäminen; lukeminen; lukutaidottomuus; harjoittelu; opetusmenetelmät; oppimispelit; oppimispsykologia
Vapaat asiasanat: Ekapeli; Tokapeli
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kansainvälinen nuorten lukutaitotutkimus PIRLS 2021
- Rautopuro, Juhani
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023