A1 Journal article (refereed)
Huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta etäopetuksessa ja lapsen tuen tarpeiden heijastuminen niihin (2023)
Pöysä, S., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta etäopetuksessa ja lapsen tuen tarpeiden heijastuminen niihin. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 33(4), 143-158.
The research was funded by Strategic Research Council at the Research Council of Finland.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2023
Volume: 33
Issue number: 4
Pages range: 143-158
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93464
Additional information: Tutkimukset
Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta koronapandemian aikaisessa etäopetuksessa. Lisäksi selvitettiin, missä määrin huoltajien näkemys lapsen tuen tarpeista oli yhteydessä heidän näkemyksiinsä lapsen oppimisesta etäopetuksessa. Teemahaastatteluun osallistui 114 huoltajaa, joiden alakouluikäinen lapsi oli osallistunut etäopetukseen keväällä 2020. Temaattisessa analyysissa aineisto jäsennettiin kolmeen teemaan sekä niiden alla lukeutuviin alateemoihin. Teemat olivat: 1) Oppimista tukevia tekijöitä (esim. Lapsen hyvät työskentelytaidot ja Huoltajan panostus lapsen oppimiseen), 2) Oppimista heikentäviä tekijöitä (esim. Pulmat lapsen työskentelytaidoissa ja etäopetuksen heikko laatu) ja 3) Oppimiseen liittyviä huolia (esim. huoli riittävästä edistymisestä). Laadullista analyysia täydennettiin numeerisesti ja verrattiin tuloksia sen mukaan, oliko huoltajan mukaan lapsella ollut tuen tarpeita ennen koronapandemiaa vai ei. Tulokset osoittivat, että huoltajien vastauksissa painottuivat erilaiset asiat sen mukaan, oliko lapsella tuen tarvetta vai ei. Esimerkiksi huoltajilla, joiden lapsilla oli tuen tarpeita, korostui työskentelytaitojen ja huoltajan panostuksen merkitys lapsen oppimiselle enemmän kuin niillä huoltajilla, joiden lapsilla ei ollut tuen tarpeita. Tulokset vahvistavat aiempaa näkemystä siitä, että etäopetus asetti tuen tarpeessa olevat lapset epätasa-arvoiseen asemaan oppimisensa suhteen. Opetuksen järjestämisessä on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että kaikkien lasten yhdenvertainen mahdollisuus opiskeluun kyetään takaamaan myös mahdollisessa etäopetuksessa.
Keywords: COVID-19; unusual conditions; distance teaching; lower comprehensive school pupils; learning; need for support; guardians; conceptions; equality (fundamental rights); inequality; polarisation (social sciences)
Contributing organizations
Related projects
- Resilient schools and the education system
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Research Council of Finland
- Special funding for research on COVID-19 epidemic and the mitigation of its effects
- Sivula, Leena
- Research Council of Finland
- The effects of teacher-student interactions on child outcomes: Behavioral and
psychophysiological mechanisms- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Research Council of Finland
- The role of teacher stress and wellbeing on the quality of pedagogical interactions
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Finnish Work Environment Fund
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2023
JUFO rating: 1