A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Lieventävät liitepartikkelit opettajan kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa yläkoulun fysiikan oppitunneilla (2024)
Lehesvuori, S., & Nikula, T. (2024). Lieventävät liitepartikkelit opettajan kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa yläkoulun fysiikan oppitunneilla. FMSERA Journal, FORTHCOMING.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lehesvuori, Sami; Nikula, Tarja
Lehti tai sarja: FMSERA Journal
eISSN: 2490-158X
Julkaisuvuosi: 2024
Volyymi: FORTHCOMING
Kustantaja: Finnish Matehematics and Science Education Research Association (FMSERA)
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tutkimuksessa perehdytään lieventäviin liitepartikkeleihin opettajien kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimusaineistona on automaattisen puheentunnistuksen tulosteet opettajan puheesta 25 fysiikan opettajan tunneilta samasta sähköopin aihealueesta. Tulosteista selvitettiin hakutoimintoa käyttäen yleisimpien kysymyssanojen esiintyvyys sekä perusmuodossaan että lieventävien liitepartikkelien -s ja -hän/hän kanssa. Lisäksi kahden esimerkin kautta tarkastellaan vuorovaikutuksen analyysiä hyödyntäen tarkemmin tilanteita, joissa lieventävät liitepartikkelit esiintyvät opettajan kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että lieventäminen liittyy useimmiten vastaamisen helpottamiseen. Lisäksi vastaamisen helpottaminen liittyy usein tilanteeseen, jossa oppilailta haetaan oikeaa vastausta tai annetaan rajatusti liikkumavaraa. Harvinaiseksi havaittuun dialogiseen vuorovaikutukseen liittyy, että oppilaita kannustetaan perustelemaan tai jakamaan vapaammin ajatuksiaan.
YSO-asiasanat: yläkoulu; luonnontieteet; opetus; dialogi; kielellinen vuorovaikutus; kysymykset; liitepartikkelit; suomen kieli
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 1
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope
- Soveltava kielentutkimus (Soveltavan kielentutkimuksen keskus SOLKI)
- Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS