A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Student Engagement and School Burnout in Finnish Lower-Secondary Schools : Latent Profile Analysis (2018)
Virtanen, T., Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M., & Kuorelahti, M. (2018). Student Engagement and School Burnout in Finnish Lower-Secondary Schools : Latent Profile Analysis. Scandinavian Journal of Educational Research, 62(4), 519-537. https://doi.org/10.1080/00313831.2016.1258669
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Virtanen, Tuomo; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Kuorelahti, Matti
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN: 0031-3831
eISSN: 1470-1170
Julkaisuvuosi: 2018
Volyymi: 62
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 519-537
Kustantaja: Routledge, Taylor & Francis Group
Kustannuspaikka: Abingdon
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2016.1258669
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58617
Tiivistelmä
Self-ratings of behavioural engagement, cognitive engagement and school burnout were used in person-centred analyses to identify latent profiles among 2,485 Finnish lower-secondary school students. Three profiles were identified: high-engagement/low-burnout (40.6% of the sample), average-engagement/average-burnout (53.9%), and low-engagement/high-burnout (5.5%). Another sample of lower-secondary school students was used to validate the 3 profiles. The factors most strongly associated with the high-engagement/low-burnout profile of lower-secondary school students’ were high levels of support from teachers and family, good academic performance, and lack of truancy. The study indicated that teacher and family support and students’ academic achievement are pivotal in understanding student engagement and school burnout.
YSO-asiasanat: alakoulu; koululaiset; koulutyö; sitoutuminen (toiminta); opiskelumotivaatio; uupumus; opettaja-oppilassuhde; vanhempi-lapsisuhde
Vapaat asiasanat: student engagement; school burnout; latent profile analysis; lower secondary school
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2018
JUFO-taso: 2
- Erityispedagogiikka (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) ERI
- Kasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KAS
- Esi- ja alkuopetus (Opettajankoulutuslaitos OKL) OEA
- Kasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL)