A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Student Engagement and School Burnout in Finnish Lower-Secondary Schools : Latent Profile Analysis (2018)


Virtanen, T., Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M., & Kuorelahti, M. (2018). Student Engagement and School Burnout in Finnish Lower-Secondary Schools : Latent Profile Analysis. Scandinavian Journal of Educational Research, 62(4), 519-537. https://doi.org/10.1080/00313831.2016.1258669


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatVirtanen, Tuomo; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Kuorelahti, Matti

Lehti tai sarjaScandinavian Journal of Educational Research

ISSN0031-3831

eISSN1470-1170

Julkaisuvuosi2018

Volyymi62

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot519-537

KustantajaRoutledge, Taylor & Francis Group

KustannuspaikkaAbingdon

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/00313831.2016.1258669

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58617


Tiivistelmä

Self-ratings of behavioural engagement, cognitive engagement and school burnout were used in person-centred analyses to identify latent profiles among 2,485 Finnish lower-secondary school students. Three profiles were identified: high-engagement/low-burnout (40.6% of the sample), average-engagement/average-burnout (53.9%), and low-engagement/high-burnout (5.5%). Another sample of lower-secondary school students was used to validate the 3 profiles. The factors most strongly associated with the high-engagement/low-burnout profile of lower-secondary school students’ were high levels of support from teachers and family, good academic performance, and lack of truancy. The study indicated that teacher and family support and students’ academic achievement are pivotal in understanding student engagement and school burnout.


YSO-asiasanatalakoulukoululaisetkoulutyösitoutuminen (toiminta)opiskelumotivaatiouupumusopettaja-oppilassuhdevanhempi-lapsisuhde

Vapaat asiasanatstudent engagement; school burnout; latent profile analysis; lower secondary school


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2018

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-11-05 klo 17:46