A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Three Dimensions of Dialogicity in Dialogic Argumentation (2019)
Hähkiöniemi, M., Lehesvuori, S., Nieminen, P., Hiltunen, J., & Jokiranta, K. (2019). Three Dimensions of Dialogicity in Dialogic Argumentation. Studia Paedagogica, 24(4), 199-219. https://doi.org/10.5817/SP2019-4-9
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Hähkiöniemi, Markus; Lehesvuori, Sami; Nieminen, Pasi; Hiltunen, Jenna; Jokiranta, Kaisa
Lehti tai sarja: Studia Paedagogica
ISSN: 1803-7437
eISSN: 2336-4521
Julkaisuvuosi: 2019
Volyymi: 24
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 199-219
Kustantaja: Masarykova univerzita
Julkaisumaa: Tšekki
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.5817/SP2019-4-9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68223
Tiivistelmä
Three dimensions of dialogicity are emphasised in the literature: dialogic teacher talk, students' dialogic moves and organising for dialogic teaching. In this article, we examine these dimensions and the interplay between them in supporting dialogic argumentation in the context of whole-class discussions in mathematics and physics. Three seemingly different seventh-grade lessons were selected for further analysis from the database of a research project on dialogic argumentation. In this paper, we focus on whole-class discussions after a group assignment. The lessons were video recorded with multiple cameras and transcribed. We characterised dialogic features of teacher talk, more general teacher decisions and organising for dialogic teaching, as well as students' dialogic and justifying moves. In addition, we examined how these were connected. According to the results, the three dimensions of dialogicity played out differently in the lessons. Furthermore, the results give insights into the interplay of the three dialogicity dimensions and students' justifying moves in dialogic argumentation.
YSO-asiasanat: argumentointi; dialogi; matematiikka; fysiikka; keskustelu; luokkatyöskentely
Vapaat asiasanat: argumentation; dialogue; mathematics; physics; whole-class discussion
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Opettajien argumentoinnin orkestrointi fysiikan ja matematiikan oppitunneilla
- Viiri, Jouni
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2020
JUFO-taso: 1