Lasten suomalaisen viittomakielen kehityksen VIKKE -arviointityökalun tutkimusaineistot


Kanto, Laura; Syrjälä, Henna. (2024). Survey datasets of VIKKE assessment tool on children's Finnish Sign Language development. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94272.


JYU-tekijät
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)Kyllä
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)Ei

Kaikki tekijätKanto, Laura; Syrjälä, Henna

RahoittajatOpetus- ja kulttuuriministeriöSuomen Akatemia

Oikeudenhaltijat


Saatavuus ja tunnisteet

SaatavuustietoOta yhteyttä omistajaan

Aineiston julkaisuvuosi2024

URN-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassahttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404102839

DOI-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassahttps://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94272

URN-tunniste JYXissähttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404102839

DOI-tunniste JYXissähttps://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94272


Aineiston kuvailu

KuvausAineisto koostuu lasten suomalaisen viittomakielen kehitystä arvioivan arviointityökalun eri materiaalien avulla kerätystä aineistosta. Kyseinen VIKKE -arviointityökalu https://viittomatesti.cc.jyu.fi/ on Jyväskylän yliopiston VIKKE -hankkeessa kehitetty verkkopohjainen työkalu, jota käytetään viittomakieltä omaksuvien lasten suomalaisen viittomakielen taidon arviointiin. Arviointityökalussa on viisi erilaista arviointimateriaalia, joiden avulla voidaan tarkastella lasten suomalaisen viittomakielen taitoa kielitaidon eri osa-alueilla, kuten suomalaisen viittomakielen viittomavaraston ja kieliopillisten rakenteiden ymmärtämisen ja tuottamisen taitoa sekä kerrontataitoja. Arviointityökalu sisältää lisäksi lasten kieliympäristön piirteitä kartoittavan vanhemmille suunnatun kyselylomakkeen.

Arviointityökalun avulla kerätty aineisto koostuu lapsen saamien arviointimateriaalien eri tehtävissä saaduista pistemääristä, tuotetuista vastauksista sekä videolle tuotetuista tarinoista. Näin aineisto on sekä numeerista sekä videoaineistoon pohjautuvaa. Tämän lisäksi aineisto koostuu vanhemmille suunnattujen kyselylomakkeiden vastauksista lapsen varhaiseen kielen kehityksen sekä kieliympäristön piirteisiin liittyen. Aineisto on kerättyä Suomessa eri puolilla asuvista viittomakieltä käyttävistä perheistä, joissa on viittomakieltä omaksuvia lapsia ikävälillä 0;8-15;0. Kokonaisuudessaan aineisto koostuu yhteensä 200 lapselta kerätystä aineistosta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella lasten suomalaisen viittomakielen taitoa kielitaidon eri osa-alueilla sekä kielitaidon eri osa-alueiden yhteyttä ja kytköksiä toisiinsa.

Aineiston kielisuomalainen viittomakielisuomi

Vapaat asiasanatviittomakielen omaksuminen, viittomakielen taidon arviointi, KODA, viittomavarasto, kieliympäristö, kerrontataidot

YSO-asiasanatkielen omaksuminensuomalainen viittomakielikaksikielisyysmonikielisyysarviointimenetelmät

Tieteenalat 6121 Kielitieteet516 Kasvatustieteet

SeurantakohteetSuomalainen viittomakieli (Kieli- ja viestintätieteiden laitos KIVI) SVKOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.OpeHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well

Käsitteletkö erityisiä henkilötietoryhmiä tutkimuksessasi?Kyllä


Aineistoon liittyvät Converiksessa olevat hankkeet


Aineistoon liittyvät julkaisut ja muut tuotokset


Viimeisin päivitys 2024-10-04 klo 16:08