A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikausilehdessä
A multidimensional adapted process model of teaching (2022)


Metsäpelto, R.-L., Poikkeus, A.-M., Heikkilä, M., Husu, J., Laine, A., Lappalainen, K., Lähteenmäki, M., Mikkilä-Erdmann, M., Warinowski, A., Iiskala, T., Hangelin, S., Harmoinen, S., Holmström, A., Kyrö-Ämmälä, O., Lehesvuori, S., Mankki, V., & Suvilehto, P. (2022). A multidimensional adapted process model of teaching. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 34(2), 143-172. https://doi.org/10.1007/s11092-021-09373-9


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Metsäpelto, Riitta-Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Heikkilä, Mirva; Husu, Jukka; Laine, Anu; Lappalainen, Kristiina; Lähteenmäki, Marko; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Warinowski, Anu; Iiskala, Tuike; et al.

Lehti tai sarja: Educational Assessment, Evaluation and Accountability

ISSN: 1874-8597

eISSN: 1874-8600

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 22.10.2021

Volyymi: 34

Lehden numero: 2

Artikkelin sivunumerot: 143-172

Kustantaja: Springer Science and Business Media LLC

Julkaisumaa: Alankomaat

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1007/s11092-021-09373-9

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78427


Tiivistelmä

In the present study, we aimed to specify the key competence domains perceived to be critical for the teaching profession and depict them as a comprehensive teacher competence model. An expert panel that included representatives from seven units providing university-based initial teacher education in Finland carried out this process. To produce an active construction of a shared understanding and an interpretation of the discourse in the field, the experts reviewed literature on teaching. The resulting teacher competence model, the multidimensional adapted process model of teaching (MAP), represents a collective conception of the relevant empirical literature and prevailing discourses on teaching. The MAP is based on Blömeke et al.’s, Zeitschrift für Psychologie, 223, 3–13, (2015) model which distinguishes among teacher competences (referring to effective performance of teachers’ work), competencies (knowledge, skills, and other individual competencies underlying and enabling effective teaching), and situation-specific skills of perceiving, interpreting, and making decisions in situations involving teaching and learning. The implications of the MAP for teacher education and student selection for initial teacher education are discussed.


YSO-asiasanat: opettajankoulutus; osaamistarve; ammatillinen kehitys; osaaminen; kompetenssi; opiskelijavalinnat

Vapaat asiasanat: teacher competences; teacher competencies; situation-specific skills; initial teacher education; student selection; professional development


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 13:08