A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikausilehdessä
A multidimensional adapted process model of teaching (2022)
Metsäpelto, R.-L., Poikkeus, A.-M., Heikkilä, M., Husu, J., Laine, A., Lappalainen, K., Lähteenmäki, M., Mikkilä-Erdmann, M., Warinowski, A., Iiskala, T., Hangelin, S., Harmoinen, S., Holmström, A., Kyrö-Ämmälä, O., Lehesvuori, S., Mankki, V., & Suvilehto, P. (2022). A multidimensional adapted process model of teaching. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 34(2), 143-172. https://doi.org/10.1007/s11092-021-09373-9
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Metsäpelto, Riitta-Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Heikkilä, Mirva; Husu, Jukka; Laine, Anu; Lappalainen, Kristiina; Lähteenmäki, Marko; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Warinowski, Anu; Iiskala, Tuike; et al.
Lehti tai sarja: Educational Assessment, Evaluation and Accountability
ISSN: 1874-8597
eISSN: 1874-8600
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 22.10.2021
Volyymi: 34
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 143-172
Kustantaja: Springer Science and Business Media LLC
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/s11092-021-09373-9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78427
Tiivistelmä
In the present study, we aimed to specify the key competence domains perceived to be critical for the teaching profession and depict them as a comprehensive teacher competence model. An expert panel that included representatives from seven units providing university-based initial teacher education in Finland carried out this process. To produce an active construction of a shared understanding and an interpretation of the discourse in the field, the experts reviewed literature on teaching. The resulting teacher competence model, the multidimensional adapted process model of teaching (MAP), represents a collective conception of the relevant empirical literature and prevailing discourses on teaching. The MAP is based on Blömeke et al.’s, Zeitschrift für Psychologie, 223, 3–13, (2015) model which distinguishes among teacher competences (referring to effective performance of teachers’ work), competencies (knowledge, skills, and other individual competencies underlying and enabling effective teaching), and situation-specific skills of perceiving, interpreting, and making decisions in situations involving teaching and learning. The implications of the MAP for teacher education and student selection for initial teacher education are discussed.
YSO-asiasanat: opettajankoulutus; osaamistarve; ammatillinen kehitys; osaaminen; kompetenssi; opiskelijavalinnat
Vapaat asiasanat: teacher competences; teacher competencies; situation-specific skills; initial teacher education; student selection; professional development
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1