A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Professional vision in the classroom : Teachers’ knowledge-based reasoning explaining their visual focus of attention to students (2023)
Muhonen, H., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Professional vision in the classroom : Teachers’ knowledge-based reasoning explaining their visual focus of attention to students. Teaching and Teacher Education, 121, Article 103907. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103907
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Teaching and Teacher Education
ISSN: 0742-051X
eISSN: 1879-2480
Julkaisuvuosi: 2023
Volyymi: 121
Artikkelinumero: 103907
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103907
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83624
Tiivistelmä
This study investigated Grade 2 teachers' (N = 50) professional vision through eye-tracking methodology and retrospective think-aloud interviews. The study examined the extent to which teachers' knowledge-based reasoning explains their visual focus of attention to whole class and individual students. We found that teachers' descriptions of students' social relations and emotions associated positively with teachers' visual focus of attention to the whole class. Teachers' descriptions of teacher-related information/elaboration and pedagogy linked negatively with teachers' visual focus of attention to individual students. The findings suggest that teachers' visual focus of attention to students may vary depending on the reasons that guide teachers’ attention.
YSO-asiasanat: näköhavainnot; opettajat; opettajuus; katseenseuranta; opetus; oppilaat; opettaja-oppilassuhde; koululaiset
Vapaat asiasanat: teachers' professional vision; visual focus of attention; knowledge-based reasoning; mixed-method research; eye-tracking
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 3