A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Lasten äänet esille : Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta (2024)
Pöysä, S., Sorkkila, M., Elomaa, M., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2024). Lasten äänet esille : Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 34(1), 57-66.
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pöysä, Sanni; Sorkkila, Matilda; Elomaa, Mailis; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Julkaisuvuosi: 2024
Volyymi: 34
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 57-66
Kustantaja: Niilo Mäki Instituutti
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94563
Lisätietoja: Kokeilut ja käytänteet
Artikkelit avautuvat kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa kuvataan Strategisen tutkimusneuvoston rahoittaman EduRESCUE-hankkeen yhteydessä järjestetyn Lasten neuvottelukunnan toimintaa sekä nostetaan esille neuvottelukunnan viestejä aikuisille ja päättäjille. Lasten neuvottelukunnan tavoitteena oli kuulla lasten kokemuksia COVID-19-pandemian ajasta ja heitä koskevista arjen huolista, lisätä lasten vaikutusmahdollisuuksia heitä koskevissa asioissa ja näin edistää lasten osallisuuden ja toimijuuden kokemuksia yhteiskunnassa. Lasten neuvottelukuntaan kuului lukuvuonna 2022–2023 yksi noin 20 oppilaan koululuokka, jossa opiskeli 9–12-vuotiaita lapsia. Toiminta järjestettiin osana lasten tavanomaista koulupäivää ja heidän 4. vuosiluokan yhteiskuntaopin opintojaan. Neuvottelukunta kokoontui lukuvuoden aikana kolme kertaa. Tapaamisissa tutkijat olivat suorassa vuorovaikutuksessa lasten kanssa ja pyrkivät kuulemaan lasten kokemuksia ja ajatuksia korona-ajasta sekä kriisitilanteiden edellyttämästä resilienssistä eli joustavuudesta ja sopeutumiskyvystä. Lasten neuvottelukunnan viesteissä aikuisille ja päättäjille nousi esille esimerkiksi se, että aikuisten pitäisi ymmärtää lasten voivan kokea tilanteita ristiriitaisesti ja että lasten ei ole aina helppo tuoda esiin omia ajatuksiaan tai tietää, mistä saisi apua. Kokemukset lasten neuvottelukunnan järjestämisestä osana tutkimushanketta olivat myönteisiä. Neuvottelukunta nosti esille näkökulmia, joita tutkijat eivät olisi välttämättä huomanneet. Kokeilu osoitti myös, että tämänkaltaista toimintaa suunnitellessa on tärkeää huomioida, että tehtävät ovat helposti lapsien ymmärrettävissä. Kokemustemme pohjalta kannustamme ammattilaisia pohtimaan keinoja lasten kuulemiseksi ja osallisuuden edistämiseksi niin tutkimuksessa kuin osana kouluarkea.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); COVID-19; poikkeusolot; arki; kokemukset; vaikuttaminen; osallisuus; kansalaisyhteiskunta
Vapaat asiasanat: Lasten neuvottelukunta; lasten kuuleminen tutkimuksessa
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Resilientti koulu ja koulutus
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: 1