A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Reading Comprehension Skills and Prior Topic Knowledge Serve as Resources When Adolescents Justify the Credibility of Multiple Online Texts (2024)
Kiili, C., Strømsø, H. I., Bråten, I., Ruotsalainen, J., & Räikkönen, E. (2024). Reading Comprehension Skills and Prior Topic Knowledge Serve as Resources When Adolescents Justify the Credibility of Multiple Online Texts. Reading Psychology, 45(7), 662-689. https://doi.org/10.1080/02702711.2024.2351485
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kiili, Carita; Strømsø, Helge I.; Bråten, Ivar; Ruotsalainen, Jenni; Räikkönen, Eija
Lehti tai sarja: Reading Psychology
ISSN: 0270-2711
eISSN: 1521-0685
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 15.05.2024
Volyymi: 45
Lehden numero: 7
Artikkelin sivunumerot: 662–689
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/02702711.2024.2351485
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94930
Tiivistelmä
This study sought to understand how well students (n = 274; Mage = 12.45) were able to identify the author, the main claim, and the supporting evidence (identification performance) and to justify the author’s expertise, the author’s benevolence, and the quality of the evidence (justification performance) while reading multiple online texts. The study also examined the contribution of prior topic knowledge and basic reading skills (word recognition and reading comprehension) to students’ identification and justification performance. Students read two more and two less credible online texts about sugar effects on health. After reading each text, they responded to multiple-choice items that measured the identification and justification performance. Justifying credibility seemed more challenging for students than identifying the claim, evidence, and author. Word recognition and reading comprehension were statistically significant predictors of identification performance, whereas prior knowledge and reading comprehension were statistically significant predictors of justification performance. The findings offer new insights into the relationship between basic reading skills and credibility evaluation that can inform both theory and instruction.
YSO-asiasanat: lukeminen; luetun ymmärtäminen; lukutaito
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 1