Opettajien stressin säätely ja työhyvinvointi sekä niiden yhteys pedagogisen työn laatuun (TESS)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 117142
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 125 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.08.2017
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.07.2020
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opettajien stressin säätelyä ja työhyvinvointia ja näihin vaikuttavia tekijöitä sekä miten opettajien työhyvinvointi määrittää pedagogisen työn laatua luokassa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan työstä palautumiseen ja työn imuun vaikuttavia suojaavia tekijöitä. Opettajien stressiä tutkitaan fysiologisilla stressivasteilla (sylkinäytteistä mitattu kortisolihormonitason vaihtelu). Opettajien työympäristön rakenteellisia tekijöitä ja kokemuksia työssä jaksamisesta, työuupumuksesta, palautumisesta ja työn imusta sekä niihin vaikuttavista tekijöistä selvitetään kyselylomakkeella. Pedagogisen työn laatua arvioidaan havainnoimalla vuorovaikutusta opetustilanteissa (CLASS/ECCOM videoanalyysit) ja opettajan huomion kiinnittymistä opetustilanteissa (silmänliikekameran tallenteet). Tulosten pohjalta laaditaan opettajille suosituksia työhyvinvointia ja vuorovaikutusta tukevista keinoista sekä malli opettajien työhyvinvointia ja luokkahuonevuorovaikutusta tukevasta interventiosta. Tutkimuksella on merkittävä rooli opettajien työhyvinvoinnin tukemisessa, opettajien perus- ja täydennysankoulutuksessa sekä alan tieteellisen tutkimuksen edistämisessä. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään opettajille suunnattavissa työhyvinvoinnin ja luokkahuonevuorovaikutuksen vahvistamiseen kohdistuvissa tilaisuuksissa, joissa esitellään tutkimustuloksia ja interventiomallia yhteistyökumppaneiden kanssa. Loppuraportti julkaistaan kesäkuussa 2020.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Child-Centered and Teacher-Directed Practices in Two Different Countries : A Descriptive Case Study in Finnish and Japanese Grade 1 Classrooms (2024) Pakarinen, Eija; et al.; A1; OA
- Children’s beliefs concerning their school performance at the end of the first grade in Finland (2023) Eskelä-Haapanen, Sirpa; et al.; A1; OA
- Huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta etäopetuksessa ja lapsen tuen tarpeiden heijastuminen niihin (2023) Pöysä, Sanni; et al.; A1; OA
- Teachers' physiological and self‐reported stress, teaching practices and students' learning outcomes in Grade 1 (2023) Jõgi, Anna‐Liisa; et al.; A1; OA
- Teachers’ situational physiological stress and affect (2023) Jõgi, Anna-Liisa; et al.; A1; OA
- Work-related stress of elementary school principals in Finland : Coping strategies and support (2023) Elomaa, Mailis; et al.; A1; OA
- Elementary school principals’ work from the ecological systems perspective : Evidence from Finland (2022) Elomaa, Mailis; et al.; A1; OA
- Literacy instruction and reading performance in first grade classrooms (2022) Ruotsalainen, Jenni; G5; OA; 978-951-39-9126-5
- Literacy instruction in first grade : classroom‐level associations between reading skills and literacy instruction activities (2022) Ruotsalainen, Jenni; et al.; A1; OA
- Reading Skills, Social Competence, and Physiological Stress in the First Grade (2022) Jõgi, Anna-Liisa; et al.; A1; OA