A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Association between the teacher–student relationship and teacher visual focus of attention in Grade 1 : student task avoidance and gender as moderators (2024)


Chaudhuri, S., Pakarinen, E., Muhonen, H., & Lerkkanen, M.-K. (2024). Association between the teacher–student relationship and teacher visual focus of attention in Grade 1 : student task avoidance and gender as moderators. Educational Psychology, Early online. https://doi.org/10.1080/01443410.2024.2346104

Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatChaudhuri, Saswati; Pakarinen, Eija; Muhonen, Heli; Lerkkanen, Marja-Kristiina

Lehti tai sarjaEducational Psychology

ISSN0144-3410

eISSN1469-5820

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä08.05.2024

VolyymiEarly online

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/01443410.2024.2346104

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94851


Tiivistelmä

This study investigated associations between quality of the teacher–student relationship (closeness and conflict) and teachers’ (N = 48) visual focus of attention in Grade 1 classrooms in fall and spring, and it explored to what extent students’ (N = 650) gender and task-avoidant behaviour moderated the associations. Results showed first that teacher–student closeness was positively associated with teachers’ visual focus of attention in the fall and spring, whereas teacher–student conflict was positively associated with teachers’ visual focus of attention only in the spring. In addition, the results of multigroup analysis showed that students’ task-avoidant behaviour had a moderating effect on the association between the quality of the teacher–student relationship and teachers’ visual focus of attention in the spring, but gender did not.


YSO-asiasanatopettajatopettajuusopettaja-oppilassuhdeoppilaatsukupuoli

Vapaat asiasanatteachers’ visual focus of attention; teacher–student relationships; task-avoidant behaviour; gender; grade 1


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2024

Alustava JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-15-05 klo 12:36