A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Association between the teacher–student relationship and teacher visual focus of attention in Grade 1 : student task avoidance and gender as moderators (2024)
Chaudhuri, S., Pakarinen, E., Muhonen, H., & Lerkkanen, M.-K. (2024). Association between the teacher–student relationship and teacher visual focus of attention in Grade 1 : student task avoidance and gender as moderators. Educational Psychology, 44(3), 265-283. https://doi.org/10.1080/01443410.2024.2346104
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Chaudhuri, Saswati; Pakarinen, Eija; Muhonen, Heli; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Educational Psychology
ISSN: 0144-3410
eISSN: 1469-5820
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 08.05.2024
Volyymi: 44
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 265-283
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/01443410.2024.2346104
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94851
Tiivistelmä
This study investigated associations between quality of the teacher–student relationship (closeness and conflict) and teachers’ (N = 48) visual focus of attention in Grade 1 classrooms in fall and spring, and it explored to what extent students’ (N = 650) gender and task-avoidant behaviour moderated the associations. Results showed first that teacher–student closeness was positively associated with teachers’ visual focus of attention in the fall and spring, whereas teacher–student conflict was positively associated with teachers’ visual focus of attention only in the spring. In addition, the results of multigroup analysis showed that students’ task-avoidant behaviour had a moderating effect on the association between the quality of the teacher–student relationship and teachers’ visual focus of attention in the spring, but gender did not.
YSO-asiasanat: opettajat; opettajuus; opettaja-oppilassuhde; oppilaat; sukupuoli
Vapaat asiasanat: teachers’ visual focus of attention; teacher–student relationships; task-avoidant behaviour; gender; grade 1
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Resilientti koulu ja koulutus
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 2