A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
School grades as predictors of self-esteem and changes in internalizing problems : A longitudinal study from fourth through seventh grade (2020)
Metsäpelto, R.-L., Zimmermann, F., Pakarinen, E., Poikkeus, A.-M., & Lerkkanen, M.-K. (2020). School grades as predictors of self-esteem and changes in internalizing problems : A longitudinal study from fourth through seventh grade. Learning and Individual Differences, 77, Article 101807. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101807
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Metsäpelto, Riitta-Leena; Zimmermann, Friederike; Pakarinen, Eija; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Learning and Individual Differences
ISSN: 1041-6080
eISSN: 1873-3425
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 77
Artikkelinumero: 101807
Kustantaja: Elsevier Ltd
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101807
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68032
Tiivistelmä
This longitudinal study of 562 students (from ages 10 to 13) investigated whether developmental changes in internalizing problems (emotional and peer problems) can be predicted by school grades in mathematics and language arts and whether these predictive relations are mediated by students' self-esteem. The data comprised of teacher-rated internalizing problems, grades in math and language arts, and student self-ratings of self-esteem. The latent change score modeling indicated that math grades positively predicted self-esteem. Furthermore, lower self-esteem was related to an increase in internalizing and emotional problems in the total sample, and to an increase in peer problems in boys. The indirect effect of poorer math grades, via lower self-esteem, on increases in internalizing and emotional problems was significant. The sample included an overrepresentation of children at risk of reading difficulty, but the tested models did not differ between at-risk and not-at-risk children. Overall, the findings revealed that low math grades contribute negatively to students' global self-esteem and predict an increase in internalizing problems in early adolescence.
YSO-asiasanat: koululaiset; matematiikka; arvosanat; itsetunto; tunne-elämä; tunne-elämän kehitys; vertaissuhteet; ongelmat; pitkittäistutkimus
Vapaat asiasanat: school grades; internalizing problems; self-esteem; latent change score modeling
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Opettaja-oppilas-vuorovaikutuksen yhteys oppimiseen ja motivaatioon: Monimenetelmäinen tutkimus
- Pakarinen, Eija
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 2
- Kasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL)
- Kasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KAS
- Esi- ja alkuopetus (Opettajankoulutuslaitos OKL) OEA
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope