Resilientti koulu ja koulutus (EduRESCUE)
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 345196
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 2 172 592,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2021
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2024
Tiivistelmä
RESCUE-konsortion tavoitteena on rakentaa päätöksentekoon tutkimusperusteinen toipumisen tiekartta ja välineitä koskien kriiseissä selviytymiskykyistä koulutusta ja siitä, miten koulutuksen toimijoita, vanhempia ja oppilaita voidaan tukea COVID-19 pandemian vaikutuksista toipumisessa. Tutkimusaineistoina käytetään laajoja kansallisia ja kansainvälisiä aineistoja, pitkittäisaineistoja ja interventioiden tuloksia, joiden avulla saadaan tietoa siitä, millaiset lakiin perustuvat joustavat yhteiskunnalliset toimet sekä oppilaiden, opettajien ja koulujen tasolla tehtävät ratkaisut tukevat parhaiten kriiseistä selviytymistä, etäopetuksen kehittämistä ja eriarvoisuuden vähentämistä. RESCUE-konsortion muodostavat Jyväskylän, Helsingin ja Turun yliopistojen kasvatuksen, lainsäädännön, psykologian, taloustieteen ja tietotekniikan tutkijat. Konsortiolla on laaja sidosryhmäyhteistyö mm. opetushallituksen, rehtoreiden, opettajien, vanhempien ja eri järjestöjen kanssa.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Kasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL)
- Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa (Jyväskylän yliopisto JYU) BC-Well
- Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS
- Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS
Profiloitumisalue: Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well; Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa (Jyväskylän yliopisto JYU) BC-Well; Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS; Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Association between the teacher–student relationship and teacher visual focus of attention in Grade 1 : student task avoidance and gender as moderators (2024) Chaudhuri, Saswati; et al.; A1; OA
- Lasten äänet esille : Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta (2024) Pöysä, Sanni; et al.; A1; OA
- Machine learning predicts upper secondary education dropout as early as the end of primary school (2024) Psyridou, Maria; et al.; A1; OA
- Parents’ perceptions of their child’s school adjustment during the COVID-19 pandemic : a person-oriented approach (2024) Pöysä, Sanni; et al.; A1; OA
- Psychosocial strain and coping of Finnish working mothers during the COVID-19 lockdown : a job demand-control approach (2024) Panula, Venla; et al.; A1; OA
- Teacher candidates' preparedness to address diverse situations that can threaten pupils’ well-being (2024) Salo, Anne-Elina; et al.; A1; OA
- Teachers’ job crafting to support their work-related well-being during the COVID-19 pandemic : A qualitative approach (2024) Aulén, Anna-Mari; et al.; A1; OA
- Hiljaisia ääniä : nuorten kokemuksia koronapandemian vaikutuksesta hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen (2023) Panula, Venla; et al.; D4; OA; 978-952-13-6886-8
- How can early childhood education and care support families and prevent parental burnout during the COVID-19 crisis in Finland? (2023) Sorkkila, Matilda; et al.; A1; OA
- Huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta etäopetuksessa ja lapsen tuen tarpeiden heijastuminen niihin (2023) Pöysä, Sanni; et al.; A1; OA