Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 317610
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 480 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2022
Tiivistelmä
Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus ja opettajan huomion kiinnittyminen opetustilanteissa ovat keskeisiä opetuksen laatua sääteleviä tekijöitä. Opettajien tulee selviytyä luokassa yhä uusista haasteista, jotka voivat kuormittaa ja heikentää kykyä oppilasta tukevaan vuorovaikutukseen ja opettajan kokema stressi voi välittyä myös oppilaisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä määrin behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit säätelevät opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua ja miten ne ovat yhteydessä lasten oppimiseen, motivaatioon, sosiaalisiin taitoihin, itsesäätelyyn ja stressiin. Tässä tutkimuksessa seurataan 50 ryhmää (500 oppilasta vanhempineen) ja heidän opettajiaan (yht. 150) esiopetuksesta 3. luokalle. Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua arvioidaan videonauhoilta CLASS ja ECCOM -menetelmillä. Opettajan huomion kiinnittymistä tutkitaan Tobii-silmänliikekameran avulla ja stressiä sylkinäytteillä (salivary cortisol, opettajilta 3 päivänä yht. 18 kertaa; oppilailta observointipäivänä 3 kertaa). Seurataan myös opettajan sykkeen vaihtelua, hyvinvointia sekä kuormitusta. Mittoina on myös opettajakyselyjä (mm. koettu stressi, uupumus, pystyvyyden kokemus, tilanteen hallinta), vanhempien kyselyjä (mm. tausta, kodin oppimisympäristö), ja lasten motivaation, akateemisten ja sosiaalisten taitojen sekä itsesäätelyn arviointeja. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajien koulutuksessa ja koulun kehittämisessä koskien opettajien työhyvinvointia sekä stressin ja huomion kiinnittymisen yhteyttä luokkahuonevuorovaikutuksen ja opetuksen laatuun sekä lasten oppimiseen ja motivaatioon.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Child-Centered and Teacher-Directed Practices in Two Different Countries : A Descriptive Case Study in Finnish and Japanese Grade 1 Classrooms (2023) Pakarinen, Eija; et al.; A1; OA
- Educational Dialogue and Teacher Occupational Stress in Relation to Student Math Performance (2023) Muhonen, Heli; et al.; A1
- Professional vision in the classroom : Teachers’ knowledge-based reasoning explaining their visual focus of attention to students (2023) Muhonen, Heli; et al.; A1; OA
- Reading and math skills development among Finnish primary school children before and after COVID-19 school closure (2023) Lerkkanen, Marja-Kristiina; et al.; A1; OA
- Teachers' daily physiological stress and positive affect in relation to their general occupational well‐being (2023) Jõgi, Anna‐Liisa; et al.; A1; OA
- Teachers’ occupational well-being in relation to teacher–student interactions at the lower secondary school level (2023) Chan, Sze Wah; et al.; A1; OA
- Teachers' physiological and self‐reported stress, teaching practices and students' learning outcomes in Grade 1 (2023) Jõgi, Anna‐Liisa; et al.; A1; OA
- Teachers’ situational physiological stress and affect (2023) Jõgi, Anna-Liisa; et al.; A1; OA
- Educational dialogue of preschool teachers experiencing different levels of stress (2022) Muhonen, Heli; et al.; A1
- Elementary school principals’ work from the ecological systems perspective : Evidence from Finland (2022) Elomaa, Mailis; et al.; A1; OA