A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Reading and math skills development among Finnish primary school children before and after COVID-19 school closure (2023)
Lerkkanen, M.-K., Pakarinen, E., Salminen, J., & Torppa, M. (2023). Reading and math skills development among Finnish primary school children before and after COVID-19 school closure. Reading and Writing, 36(2), 263-288. https://doi.org/10.1007/s11145-022-10358-3
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija; Salminen, Jenni; Torppa, Minna
Lehti tai sarja: Reading and Writing
ISSN: 0922-4777
eISSN: 1573-0905
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 27.09.2022
Volyymi: 36
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 263-288
Kustantaja: Springer
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/s11145-022-10358-3
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83854
Tiivistelmä
This study quantified the possible learning losses in reading and math skills among a sample of Finnish Grade 3 children (n = 198) who spent 8 weeks in distance learning during the first wave of the COVID-19 pandemic in spring 2020. We compared their reading and math skill development trajectories across Grades 1, 2, and 4 to a pre-COVID sample (N = 378). We also examined if gender, parental education, maternal homework involvement, and child’s task-avoidant behavior predict children’s academic skills at Grade 4 differently in the pre-COVID sample compared with the COVID sample. Children’s reading and math skills were tested, mothers reported their education and homework involvement, and teachers rated children’s task-avoidant behavior. The results showed, on average, lower reading skills in the COVID sample than in the pre-COVID sample but there were no differences in math skills. Although the COVID sample had lower levels in reading, their developmental trajectories in reading and math skills were not different from the pre-COVID sample before the pandemic in Grades 1 and 2. From Grade 2 to 4, however, the development was slower in reading fluency and comprehension in the COVID sample, but not in math. The predictors of change from Grade 2 to 4 in reading and math skills were not different in the samples. The results showed that the development of reading skills in particular may have been affected by the COVID-19 pandemic.
YSO-asiasanat: COVID-19; kotitehtävät; lukeminen; matematiikka; lukutaito; matemaattiset taidot; etäopetus
Vapaat asiasanat: reading; mathematics; task avoidance; homework; COVID-19
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Resilientti koulu ja koulutus
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- COVID-19-epidemiaan ja sen vaikutusten hillintään liittyvä temaattinen erityisrahoitus
- Sivula, Leena
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 2