Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Pitkittäistutkimus taaperoiästä viidennelle luokalle
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia et al. (2024). Interaction, Development and Learning (VUOKKO): A longitudinal study from toddlerhood to grade 5. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94856.
JYU-tekijät:
|
Kaikki tekijät: Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi
Rahoittajat: Euroopan komissio; Suomen Akatemia; Tiina ja Antti Herlinin säätiö; Emil Aaltosen Säätiö sr
Oikeudenhaltijat:
Muut tutkimuksen toteuttamiseen osallistuneet:
Saatavuus ja tunnisteet
Saatavuustieto: Ota yhteyttä omistajaan
Aineiston julkaisuvuosi: 2024
URN-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405153623
DOI-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassa: https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94856
URN-tunniste JYXissä: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405153623
DOI-tunniste JYXissä: https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94856
Aineiston kuvailu
Pitkittäistutkimuksen keinoin kartutetaan lisätietoa myös lapsen kasvu- ja oppimisympäristöjen (koti-päiväkoti-koulu) yhteisvaikutuksista kasvun, kehityksen ja oppimisen tukena. VUOKKO tutkimus alkoi 2 vuotiaiden lasten kanssa ja nykyisellä rahoituksella seurantaa voidaan jatkaa 5. luokalle, 11-12-vuoden ikään saakka.
VUOKKO-tutkimuksen aineiston muodostavat:
Lasten numeerisia ja matemaattisia taitoja, kielellisiä taitoja ja lukutaitoa, kriittistä lukutaitoa, itsesäätelyä ja sosiaalisia taitoja kartoittavat tehtävät.
Vanhempien matemaattisiin taitoihin, lukutaitoon ja niihin liittyviin kognitiivisiin taitoihin liittyvät tehtävät.
Vanhempien kyselyt sekä lastaan että itseään koskien: Lapsen numeeristen ja kielellisten taitojen kehitys, lasten ja vanhempien yhteiset puuhat, motivaatio (tehtäväkohtainen kiinnostus ja kokemus lapsesta oppijana suhteessa kieleen/lukemiseen ja matematiikkaan), matematiikkaan ja kieleen/lukemiseen liittyvät tunteet sekä lapsen uni ja temperamentti. Lisäksi vanhempien oma matematiikan ja lukemisen minäkuva ja matematiikkaan ja lukemiseen liittyvät asenteet ja tunteet.
Opettajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen videonauhoitteet päiväkotien lapsiryhmien ja koululuokkien tyypillistä arjesta, ohjauksesta ja opetuksesta.
Opettajien (varhaiskasvatuksen henkilöstö ja luokanopettajat) kyselylomakkeet ohjaamiseen, opettamiseen ja omaan opettajuuteen, minäpystyvyyteen, emootioihin, motivaatioon ja opetussuunnitelmien sisältöihin perustuviin toimintoihin liittyen sekä opettajien työhyvinvoinnin näkökulmasta myös stressiin, työn imuun ammatilliseen kehittymiseen ja työyhteisön toimintaan liittyen.
Opettajien raportit yksittäisten lasten itsesäätelytaidoista, sosiaalisista taidoista, yksilöllisen tuen ja huomion määrästä ryhmässä ja lapsen kiinnostuksesta matematiikkaan.
Aineistosta julkaistaan omat erilliset, kattavat metadatansa ja tarkat kuvailut kahdessa osassa: varhaiskasvatus ja koululuokat 1-3 sekä toisena pakettina koululuokat 4-5.
VUOKKO tutkijat haluavat edistää avointa yhteistyötä tutkijoiden kanssa ja toivottavat heidät tervetulleeksi tarkastelemaan tutkimuksen aineistoja ja tekemään tutkimusta yhteistyössä hankkeen tutkijoiden kanssa. Tutkimusyhteistyöstä neuvotellaan ja yhteistyön tavat kirjataan VUOKKO tutkimuksen kirjoittajasopimukseen. Kirjoittajasopimuksessa määritellään myös tutkimusryhmässä yhteisesti neuvotellut toimintamallit liittyen pitkittäisaineiston hallintaan, pääsyoikeuksien määrittelemiseen ja kirjoittajarooleista sopimiseen sekä tutkimusryhmän tiedottamiseen uusista tutkimusideoista. Jos haluat tietää lisää tai olet kiinnostunut tutkimusyhteistyöstä, ota yhteyttä VUOKKO tutkijoihin sähköpostitse osoitteessa: vuokko-tutkimus@jyu.fi
VUOKKO tutkimuksen verkkosivut: www.jyu.fi/vuokko
Ohjeet VUOKKO tutkimukseen viittaamiseen löydät metadatadokumentista
Aineiston kieli: suomi; englanti
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; peruskoulu; vuorovaikutus; oppiminen; lapsen kehitys; koti; oppimisympäristö; lukutaito; lukeminen; matematiikka; sosiaaliset taidot; itsesäätely (psykologia); vanhemmat; opettajat; opettaja-oppilassuhde
Tieteenalat : 515 Psykologia; 516 Kasvatustieteet
Seurantakohteet: Varhaiskasvatus (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) VKT; Kasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL); Esi- ja alkuopetus (Opettajankoulutuslaitos OKL) OEA; Terveyskasvatus (Liikuntatieteellinen tiedekunta LTK, SPORT) TER; Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope; Kasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KAS
Käsitteletkö erityisiä henkilötietoryhmiä tutkimuksessasi?: Kyllä
Aineistoon liittyvät Converiksessa olevat hankkeet
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Pathways to math difficulties -A longitudinal study from birth to school-age
- Torppa, Minna
- Euroopan komissio
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Neo-PRISM-C: Lasten neurokehityksellisten pulmien optimaalisia ennustajia, riskitekijöitä ja interventioita
- Leppänen, Paavo
- Euroopan komissio
- Varhaiskasvatuksen prosessilaadun ja kasvattajien pedagogisten käytäntöjen pitkittäiset yhteydet lasten varhaisten taitojen kehitykseen
- Salminen, Jenni
- Suomen Akatemia
Aineistoon liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Intergenerational Transmission of Dyslexia : How do Different Identification Methods of Parental Difficulties Influence the Conclusions Regarding Children's Risk for Dyslexia? (2023) Khanolainen, Daria; et al.; A1; OA
- Process Quality in Toddler Classrooms in Four European Countries (2023) Cadima, Joana; et al.; A1; OA
- Teacher-child interactions as a context for developing social competence in toddler classrooms (2022) Salminen, Jenni; et al.; A1; OA
- Development of Numeracy and Literacy Skills in Early Childhood : A Longitudinal Study on the Roles of Home Environment and Familial Risk for Reading and Math Difficulties (2021) Salminen, Jenni; et al.; A1; OA
- Teacher-child interaction quality and children's self‐regulation in toddler classrooms in Finland and Portugal (2021) Salminen, Jenni; et al.; A1; OA
- Varhaislapsuuden lukuhetket tukevat lukutaitoa (2018) Lerkkanen, Marja-Kristiina; et al.; D1; OA